Direct contact

Bijster 15
4817 HZ Breda
076 578 0950 | info@livits.nl

04
mei
Onboardingproces

3 Redenen waarom onboarding van nieuwe leden belangrijk is

4 mei 2023

Iedereen kent het gezegde wel: "You never get a second chance to make a good first impression" Een goede eerste indruk kan namelijk een krachtig effect hebben op hoe anderen ons waarnemen en op onze interacties met hen in de toekomst. Ook als vereniging is het belangrijk dat nieuwe leden zich welkom voelen en een eerste indruk kan daarin bepalend zijn. Je bent nieuw als lid en je wilt graag de waarde van je lidmaatschap ervaren, de weg vinden binnen de nieuwe omgeving en zorgen dat je alles uit je lidmaatschap haalt. In dit artikel delen we drie redenen waarom onboarden een belangrijk proces is voor jouw vereniging en je leden.

"Onboarden van leden" is een term die veel wordt gebruikt om het proces te beschrijven waarbij een lid wordt geïntroduceerd en geïntegreerd in een vereniging. Maar onboarden, waarom doe je het nou?
Uit diverse onderzoeken maar zeker ook onze ervaring in het werken met een groot aantal ledenorganisaties blijkt dat er verschillende redenen zijn waarom je als vereniging leden wilt onboarden:

  1. Om de klanttevredenheid te vergroten: door nieuwe leden goed te onboarden, zorg je ervoor dat ze snel bekend zijn met de vereniging. Het zorgt ervoor dat een lid snel bekend raakt met de diensten die je aanbiedt en hoe ze deze het beste kunnen gebruiken. Dit leidt tot een hogere tevredenheid en een lang en waardevol lidmaatschap.
  2. Om de betrokkenheid te vergroten: door nieuwe leden te betrekken bij de vereniging en hen te laten zien wat er allemaal gebeurt en wat er mogelijk is, kan hun betrokkenheid worden vergroot. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot meer interactie op social media, meer deelname aan evenementen en een grotere bereidheid om feedback te geven. Betrokken en actieve leden zijn uiteindelijk de motor achter een succesvolle vereniging.
  3. Om actieve leden te creëren: doordat nieuwe leden snel bekend zijn met de werkwijze van de vereniging kunnen ze sneller een actieve bijdrage leveren in de vereniging. Een vereniging met actieve leden heeft ook een lange levensduur. Dus ook dit draagt bij aan de waarde van je vereniging.

Als je dit allemaal doet zul je merken dat je hiermee de waarde perceptie van een lid vergroot. Het lid is blij met zijn lidmaatschap, weet waarom hij lid is geworden het levert hen echt iets op. Het lid ervaart meerwaarde van hun lidmaatschap en zijn bereid dit ook uit te dragen naar andere ‘potentiële’-leden.

Al met al is het onboarden van leden een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een sterke en duurzame relatie tussen de vereniging en haar leden. Dit begint al bij de oriëntatie van een mogelijk lidmaatschap en gaat verder bij het proces van aanmelden en uiteindelijk het lid worden. Hier liggen allerlei processen aan ten grondslag die bepalend zijn voor het onboardingsproces. Denk hierbij aan hoe makkelijk een lid zich kan aanmelden. Maar ook hoe eenvoudig het is om informatie te vinden over het lidmaatschap en het vinden van de informatie als een lid succesvol is aangemeld en dus eenmaal een lid is van de vereniging.

In onze volgende nieuwsbrief gaan we verder in op deze processen.

Livits.nl gebruikt cookies voor anonieme analyse van websiteverkeer, zodat we de functionaliteit en effectiviteit van deze website kunnen verbeteren. Na toestemming gebruiken we deze om gepersonaliseerde content weer te geven. Bekijk onze privacy- en cookieverklaring.

Ok